Howard Gardner seorang ahli psikologi
perkembangan yang terkenal mendapat pendidikan di Universiti Harvard. Beliau
telah menulis banyak buku berkenaan dengan psikologi perkembangan yang
mengetengahkan kerja-kerjanya dalam bidang perkembangan kreativiti di kalangan
kanak-kanak dan orang dewasa. Gardner juga sangat dikenali melalui hubungannya
dengan kerja-kerja yang berkaitan dengan perkembangan artistik. Minatnya dalam
kreativiti bermula pada awal tahun 1970-an semasa beliau mengkaji perhubungan
seni dan perkembangan manusia. Bukunya Artful Scribbles yang dihasilkan dalam
tahun 1980 mengkaji kehebatan kreativiti di kalangan kanak-kanak dan kreativiti
ini berkurangan apabila kanak-kanak itu menjadi semakin matang. Gardner membuat
kesimpulan bahawa pada peringkat akhir permulaan kanak-kanak tersebut, mereka
lebih memberi perhatian kepada kemahiran linguistik mereka yang kian berkembang
dan tidak lagi berminat untuk berkomunikasi dalam bentuk nonverbal seperti
melukis.
Dalam penerbitannya pada tahun 1983, bukunya
Frames of Mind menjadi titik permulaan kejutan bagi pendidik. Dalam buku yang
berpengaruh ini Gardner melayari pelbagai sifat kecerdasan manusia. Beliau
menunjukkan terdapatnya tujuh kecerdasan manusia yang boleh dibahagikan dalam
tiga kumpulan iaitu kecerdasan berdasarkan perkaitan objek yang melibatkan
matematik dan logik, kecerdasan tanpa objek yang melibatkan muzik dan bahasa
dan kecerdasan personal atau persepsi psikologikal yang kita dan orang lain
miliki. Masalah yang diketengahkan oleh Gardner ialah sistem pendidikan kita
tidak bersedia untuk memenuhi keperluan semua kecerdasan manusia dan
mengenepikan keperluan perkembangan beberapa perkara yang berkaitan dengannya.
Gardner berjuang untuk membuktikan bahawa
kecerdasan yang berasaskan aras kesatuan bukan merupakan satu ukuran keupayaan
intelektual seseorang yang sempurna. Gardner mendakwa bahawa teori Kecerdasan
Pelbagai mengetengahkan fakta bahawa manusia wujud dalam satu konteks yang
pelbagai dan konteks ini digunakan untuk membajai kelainan-kelainan susunan dan
himpunan kecerdasan. Gardner seterusnya menggunakan teori Kecerdasan Pelbagai
dalam bukunya The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should
Teach (1991). Dalam buku ini beliau membincangkan pelbagai gaya pembelajaran
dan menyarankan supaya meninggalkan pendekatan pintas dalam bidang pendidikan
untuk mendidik semua kanak-kanak dan melihatnya mudah untuk belajar secara
tradisional.
Dr. Howard Gardner menerima MacArthur Prize
Fellowship pada tahun 1981 di Harvard Universiti. Beliau merupakan murid kepada
Piaget. Beliau tidak bersetuju dengan pendapat Piaget yang dianggapnya
mempunyai pandangan yang sempit terhadap kecerdasan manusia. Gardner menilai
semula teori-teori yang dikemukan oleh Piaget sebagai “too narrow a notion of
how the human mind works.” Beliau tidak mempercayai kewujudan satu bentuk
kognitif yang menguasai semua bentuk pemikiran manusia. Gardner memerhatikan
bahawa terdapat sekurang-kurangnya tujuh kecerdasan manusia dan setiap satu
kecerdasan itu mempunyai keupayaan intelektual yang tersendiri.
Bagi Gardner (1993), kecerdasan melibatkan
kebolehan menyelesaikan masalah atau fesyen produk yang merupakan kesan dalam
budaya atau komuniti tertentu. Beliau menolak pendapat yang mengatakan bahawa
kita boleh mempelajari tentang kecerdasan dengan mengkaji bagaimana manusia
menjawab soalan-soalan ujian. Bagi Gardner, kita hanya boleh belajar tentang
kecerdasan dengan mengkaji proses kognitif yang digunakan oleh manusia apabila
mereka menyelesaikan masalah budaya yang penting atau mencipta produk budaya
yang penting.
Sembilan Teori Kecerdasan Pelbagai
1)Logikal Matematik
Kecerdasan ini mempunyai kaitan dengan logik,
abstrak, penaakulan, dan nombor. Kebolehan dominan di bahagian kiri otak
membolehkan individu menaakul secara deduktif dan induktif serta berfikir
secara konseptual. Walaupun ia sering dianggap bahawa mereka yang mempunyai
kecerdasan ini secara semula jadi cemerlang dalam bidang matematik, catur, pengaturcaraan
komputer dan aktiviti lain yang logik atau berangka, tempat takrif yang lebih
tepat kurang penekanan kepada keupayaan matematik tradisional dan lanjut
mengenai keupayaan penaakulan, mengenal pasti pola abstrak, pemikiran saintifik
dan penyiasatan dan keupayaan untuk melaksanakan penaakulan kiraan. Logikal
kompleks berkait rapat kepada kepintaran bendalir dan keupayaan umum.
Individu yang mempunyai kecerdasan logikal
matematik yang tinggi memperlihatkan minat yang besar terhadap kegiatan yang
berbentuk eksplorasi. Individu ini sering bertanya tentang berbagai-bagai
fenomena yang dilihat yang berlaku di sekeliling. Individu ini suka menuntut
penjelasan logik dari setiap pertanyaan. Selain itu, individu ini suka
mengklasifikasikan benda untuk mudah mengira. Contohnya, saintis, jurutera,
arkitek dan doctor lazimnya memiliki kecerdasan ini.
2) Spatial / Visual Ruang
Kecerdasan ini memperkatakan tentang penghakiman
ruang dan keupayaan untuk menggambarkan dengan mata minda. Kerjaya yang sesuai
dengan mereka dengan kepintaran jenis ini termasuk artis, pereka dan arkitek.
Individu yang mempunyai ciri-ciri ruang visual ini juga baik dalam puzzle.
Keupayaan spatial merupakan salah satu daripada tiga faktor di bawahnya dalam
model hierarki kepintaran. Individu ini berkebolehan menceritakan dan
menggambarkan pengalaman yang pernah dilalui serta bijak menghubungkaitkan
antara objek-objek dalam ruang. Kecerdasan ruang visual membolehkan individu
mempersembahkan idea-idea visual dan ruang berkecenderungan dalam aspek
imaginatif dan kreatif.
Kecerdasan ini juga mampu membuat individu selalu
sedar akan posisi relatifnya dalam koordinat ruang dan waktu. Individu yang
ruang tingkat kecerdasan ruang visual rendah akan selalu berasa bingung untuk
mengingat jalan dan tempat di mana dia tinggal meskipun sudah tinggal di tempat
tersebut dalam jangka masa yang agak lama. Individu yang tersesat di dalam
perjalanan adalah individu yang mengalami gangguan orientasi ruang. Individu
ini termasuk dalam golongan tidak cerdas ruang. Manakala individu yang cerdas
ruang mampu menggunakan warna secara sempurna, membaca peta dengan baik serta
mempunyai daya imaginasi yang kuat.
Individu yang mahir dalam bidang ini seperti
juruterbang, ahli pelayaran, angkasawan dan juga termasuk pelukis, arkitek, dan
perancang bandar. Contohnya, Azhar Mansor dan Yuri Gagarin.
3) Linguistik
Kecerdasan ini mempunyai kaitan dengan kata-kata,
lisan atau bertulis. Orang dengan kecerdasan verbal-linguistik tinggi
memaparkan kemudahan dengan kata-kata dan bahasa. Individu ini biasanya yang
baik untuk membaca, menulis, bercerita dan menghafal kata-kata bersama-sama
dengan tarikh. Individu ini sensitif terhadap makna perkataan dan mahir untuk
memanipulasikannya. Mereka cenderung untuk belajar dengan lebih baik dengan
membaca, mengambil nota, mendengar kuliah, dan dengan berbincang dan berdebat
mengenai apa yang mereka pelajari. Individu yang mempunyai kecerdasan
verbal-linguistik mempelajari bahasa asing dengan mudah kerana mereka mempunyai
ingatan yang tinggi lisan dan ingatan, dan kebolehan untuk memahami dan
memanipulasi sintaks dan keupayaan struktur. Verbal adalah salah satu kebolehan
yang paling tinggi dalam diri kebanyakan individu.
Individu ini pandai berbicara, gemar bercerita
dan tekun mendengar cerita atau membaca. Kecerdasan jenis ini membolehkan
individu tersebut menyimpan pelbagai informasi yang bererti dan berkaitan
dengan pemikirannya.
Individu yang mahir dalam bidang ini adalah
seperti pengarang, pensyarah, wartawan, penyunting, penyair, penulis skrip dan
novelis. Contoh di Malaysia seperti Munshi Abdullah, A.Samad Said dan di luar
negara seperti William Shakespeare, dan Enid Blyton.
4) Kinestetik
Unsur-unsur utama badan-kinestetik mengawal
gerakan badan seseorang dan kapasiti untuk mengendalikan objek mahir. Gardner
memberikan secara terperinci untuk mengatakan bahawa kecerdasan ini juga
termasuk rasa masa, rasa yang jelas matlamat tindakan fizikal, bersama-sama
dengan keupayaan untuk melatih jawapan supaya mereka menjadi seperti refleks.
Secara teori, orang-orang yang mempunyai
kecerdasan badan-kinestetik perlu belajar lebih baik dengan melibatkan
pergerakan otot (contohnya bangun dan bergerak ke dalam pengalaman
pembelajaran), dan secara amnya baik pada aktiviti-aktiviti fizikal seperti
sukan atau tarian. Mereka boleh menikmati bertindak atau membuat persembahan,
dan secara umumnya mereka baik di bangunan dan membuat perkara-perkara. Mereka
sering belajar dengan lebih baik dengan melakukan sesuatu secara fizikal, dan
bukannya dengan membaca atau mendengar tentang hal itu. Mereka yang mempunyai
kuat badan-kinestetik perisikan seolah-olah menggunakan apa yang mungkin
diistilahkan sebagai memori otot – mereka ingat perkara melalui badan mereka
seperti memori lisan.
Kerjaya yang sesuai dengan mereka yang mempunyai
kecerdasan ini termasuk atlit, juruterbang, penari, pemuzik, pelakon, pakar
bedah, doktor, pembina, pegawai polis dan askar. Walaupun kerjaya ini boleh
disalin melalui simulasi maya, mereka tidak akan menghasilkan pembelajaran
sebenar fizikal yang diperlukan dalam badan perisikan ini. Contohnya, Shalin
Zulkifli, Nicole David, dan Lim Chong Wei.
5) Muzik
Kecerdasan ini berkaitan dengan kemampuan untuk
menggemari, mendiskriminasi dan meluahkan perasaan melalui muzik. Hal ini
kerana kecerdasan muzik yang terdapat dalam diri seseorang individu
membolehkannya mengesan bunyi tanpa lisan, muzik serta irama yang terdapat di
persekitarannya. Individu yang mempunyai kelebihan ini sangat sensitif kepada
bunyi-bunyian atau suara yang wujud dan timbul di dunia ini, baik yang berasal
daripada suara alat muzik ataupun yang timbul dalam daripada gejala alamiah
seperti suara manusia, binatang, guruh serta suara-suara yang lain. Individu
ini berupaya menggunakan set asas atau elemen-elemen muzik serta dapat bermain
alat muzik dan menghafal lirik muzik dengan baik. Selain itu, individu yang
cenderung dalam kecerdasan ini boleh menggubah rentak dan tempo muzik dan mudah
mengenali dan mengingati nada-nada bunyi atau muzik.
Individu ini juga mampu untuk menggubah kata-kata
menjadi lagu dan boleh mencipta berbagai-bagai alat dan permainan muzik.
Individu ini pintar melantunkan nada lagu dengan baik, pandai menggunakan kosa
kata muzikal dan peka terhadap ritma, ketukan, melodi atau warna suara dalam
sebuah komposisi muzik. Semua orang mempunyai kecerdasan untuk menikmati dan
menghayati pengalaman muzik yang ada berdasarkan tahap yang berbeza-beza.
Contohnya, kehebatan P.Ramlee dengan ciptaanya yang evergreen, Manan
Ngah, Habsah Hassan, Beethovan, Kitaro, dan Kenny G.
6) Interpersonal
Kecerdasan ini merupakan kemampuan individu dalam
mendiskriminasi antara pelbagai petanda interpersonal dan kebolehan
untuk berkomunikasi dengan berkesan secara pragmatik terhadap petanda tersebut.
Kecerdasan interpersonal membolehkan seseorang itu memahami perasaan, motivasi,
tabiat dan hasrat orang lain. Seterusnya, mereka dapat berinteraksi dengan
mudah dan boleh bekerjasama dengan orang lain secara praktikal untuk
menghasilkan sesuatu yang berfaedah. Mereka yang mempunyai kecerdasan
interpersonal yang menonjol biasanya memiliki interaksi yang baik dengan orang
lain.
Selain itu, mereka juga mampu berasa sensitif dan
memahami emosi, perasaan, fikiran, tingkah laku dan harapan orang lain. Pada
tahap yang mudah, kecerdasan ini termasuk kemampuan seseorang anak mengenal dan
sensitif terhadap perasaan orang dewasa di sekitarnya. Murid-murid yang
mempunyai kecerdasan ini akan belajar dengan berkesan melalui pembelajaran,
bekerjasama dengan rakan sebaya dan mudah terlibat dengan sebuah pergaulan.
Individu yang mahir dalam bidang ini adalah
seperti pendakwah, kaunselor, jururunding dan imam. Contohnya, Dato’ Dr.
Fadzilah Kamsah.
7) Intrapersonal
Kecerdasan intrapersonal merupakan
kesedaran tentang diri sendiri, berfikiran metakognitif dan berkebolehan untuk
menilai diri sendriri. Orang yang memiliki kecerdasan intrapersonal yang
tinggi selalunya dapat mengenali diri sendiri. Orang yang memiliki kecerdasan intrapersonal
yang tinggi selalunya dapat mengenali diri sendiri secara mendalam dan mempunyai
tanggapan tentang kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Kebolehan ini memberi
keyakinan diri yang tinggi kepada mereka tentang kebolehan yang terdapat dalam
diri mereka sendiri. Selain itu, mereka pandai menentukan hala tuju kehidupan
serta mempunyai pegangan, prinsip dan azam yang kuat serta boleh berdikari.
Secara keseluruhannya, orang yang mempunyai
kecerdasan intrapersonal yang tinggi biasanya kelihatan murung dan
suka mengelamun, tetapi pada masa yang sama mereka juga sentiasa berwaspada dan
berwawasan dalam melakukan sesuatu. Orang yang seperti ini akan lebih menyukai
belajar secara bersendirian di perpustakaan dan gemar melakukan renungan yang
mendalam dan termenung di persekitaran yang sangat sepi. Biasanya individu
dengan tingkat kecerdasan ini mempunyai peribadi yang tertutup.
Disamping itu, mereka juga memiliki kepekaan
terhadap perasaan dalam situasi yang sedang berlangsung, memahami diri sendiri
dan seterusnya mampu mengendalikan diri dalam situasi konflik. Mereka
mengetahui apa yang dapat dilakukan dan apa yang tidak dapat dilakukan dalam
persekitaran sosial serta mengetahui kepada siapa harus mereka meminta bantuan
pada saat-saat yang diperlukan. Contohnya, pemimpin, ahli falsafah, pendeta dan
pemikir.
8) Naturalis
Kecerdasan ini mempunyai kaitan dengan memupuk
maklumat berkaitan persekitaran semulajadi. Individu yang mempunyai kecerdasan
naturalistik yang tinggi biasanya merupakan seseorang pencinta alam yang dapat
mengenali dan mengklasifikasikan flora, fauna, dan galian dengan mudah. Mereka
akan lebih banyak menghabiskan masa di luar dan gemar mendengar bunyi-bunyian
yang terdapat dalam alam sekitar. Mereka mempunyai tarikan yang besar terhadap
alam sekitar termasuk binatang. Dengan itu, mereka merupakan individu yang
sensitif terhadap alam sekitar dan dapat menghubungkait antara kehidupan flora
dan fauna.
Contohnya termasuk mengklasifikasikan
bentuk-bentuk semula jadi seperti haiwan dan spesis tumbuhan dan batu-batu dan
jenis gunung dan pengetahuan yang digunakan semula jadi dalam perladangan,
perlombongan, dan lain-lain Kerjaya mereka dengan kecerdasan ini termasuk
alamiah, petani dan tukang kebun.
Pelajar yang mempunyai kecerdasan naturalistik
akan lebih berkesan kecerdasanya dengan mengadakan aktiviti luar kelas. Ahli
biologi, zoology, petani, nelayan, ahli botani, perancang bandar, ahli geologi,
dan pendaki gunung adalah kerjaya yang sesuai bagi mereka yang mempunyai
kecerdasan naturalistik yang tinggi.
9) Spiritual / Eksistensialisme
Individu yang mempunyai kecerdasan ini memiliki
ciri-ciri yang lebih cenderung untuk bertanya mengenai segala kejadian
kewujudan manusia, erti kehidupan, mengapa manusia mengalami kematian dan juga
realiti yang dihadapi oleh manusia dalam hidup. Kecerdasan ini telah diperkenal
dan dikembangkan oleh Gardner pada tahun 1999.
Individu ini mampu menelaah nilai-nilai yang
berkembang di tengah-tengah kehidupan masyarakat, sama ada nilai-nilai
tradisional ataupun nilai-nilai baru yang sedang berkembang. Untuk meningkatkan
kecerdasan ini seseorang boleh membaca banyak buku falsafah dan menyoal diri
sendiri tentang pertanyaan yang membolehkannya menelaah jawapan secara
mendalam.
Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran
Teori kecerdasan banyak membantu para guru melaksanaakn
tanggungjawab bagi mendidik anak bangsa bagi mendapatkan ilmu pengetahuan.
Terdapat tiga peringkat dalam melaksanakan teori
kecerdasan pelbagai dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara
peringkat-peringkat tersebut ialah peringkat padanan, percubaan dan
peningkatan.
Pada peringkat pertama, guru perlu memadankan
pengajaran dan pembelajaran dengan kecerdasan pelbagai murid. Guru perlu
mengenalpasti kecerdasan pelajar-pelajarnya bagi memudahkan proses
pembelajaran. Sebagai contohnya, jika majoriti pelajar dalam sesebuah kelas
mempunyai kecerdasan kinestetik, maka guru tersebut, perlu melakukan aktiviti
yang melibatkan pergerakan seperti melakukan ujikaji, senaman dan sebagainya
bagi menarik minat pelajar, walau bagaimanapun aktiviti-aktiviti lain juga
perlu bagi mengasah kecerdasan yang dimiliki oleh pelajar. Hal ini di sebabkan
pelajar mempunyai kebolehan yang berbeza.
Pada peringkat pertama ini, guru mengenal pasti
kekuatan sendiri dalam kecerdasan pelbagai dan juga kekuatan murid. Melalui
mengenal pasti ini, guru dapat memilih strategi pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai dan memadankan dengan kecerdasan murid. Dengan ini
guru boleh memperkembangkan potensi murid dalam kecerdasan lain yang
belum menyerlah.
Peringkat kedua bagi melaksanakan atau
mengaplikasikan teori kecerdasan pelbagai dalam pengajaran ialah percubaan. Pada
peringkat ini, guru perlu memikirkan bagaimana teori kecerdasan pelbagai boleh
di aplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran seharian. Terdapat
persoalan-persoalan yang membantu para guru bagi meyediakan rancangan
pengajaran, melalui verbal-linguistik, melibatkan persoalan bagaimanakah saya
boleh menggunakan bahasa lisan , bacaan dan penulisan?. Selain itu, persoalan
logik-matematik ialah bagaimanakah saya boleh memasukkan nombor, pengiraan,
pengelasan atau menggalakkan pemikiran kritis?. Melalui visual-ruang melibatkan
soalan bagaimanakah saya boleh menggunakan alat bantu mengajar visualisasi,
warna, seni, metafora atau penyusun grafik?. Seterusnya elemen muzik, bagaimanakah
saya boleh menggunakan muzik, bunyi-bunyian persekitaran atau unsur ritma dan
melodi?, elemen kinestetik pula bagaimanakah saya boleh melibatkan pengalaman
pergerakan seluruh badan atau aktiviti ‘hands-on’?. Di samping itu,
elemen interpersonal melibatkan persoalan bagaimanakah saya boleh melibatkan
pelajar dalam perkongsian rakan sebaya, pembelajaran kerjasama atau simulasi
kumpulan?, elemen intrapersonal pula bagaimanakah saya boleh memberi pilihan
kepada pelajar merangsang perasaan kendiri?. Akhir sekali elemen naturalis
ialah bagaimanakah saya boleh membawa alam semula jadi ke dalam bilik darjah
atau membawa murid ke luar ke alam semula jadi?
Pada peringkat kedua ini juga, guru memikirkan
cara memaksimumkan potensi persekitaran terutama sekali keadaan di dalam bilik
darjah. Menghias bilik darjah dengan maklumat yang boleh dihargai oleh setiap
kecerdasan, contohnya, murid yang cenderung kepada verbal-linguistik
menyediakan poster beberapa orang penulis terkenal. Membawa murid keluar dari
bilik darjah juga merupakan aktiviti yang dapat menarik minat pelajar, supaya
guru dapat memerhati dan memahami bagaimana setiap individu mempunyai dan
menggunakan kecerdasan pelbagai masing-masing.
Pada peringkat ketiga, iaitu peningkatan, guru
perlu mengaitkan teori kecerdasan pelbagai dengan kemahiran berfikir
untuk perkembangan murid. Melalui peningkatan ini, murid dapat mengaplikasikan
apa yang di ajar dalam hal tertentu. Dalam visual-ruang, murid dapat melakar,
membuat peta minda, membayangkan masalah dan penyelesaiannya. Melalui
kinestetik pula, murid boleh memanipulasi alat, bahan untuk menyelesiakan
masalah. Melalui muzik. murid memahami ritma, harmoni, mengenal pasti
masalah dan penyelesaiannya. Peningkatn dari segi interpersonal pula,
murid mendapat pelbagai idea melalui interaksi dengan orang lain mengenai
masalah dan penyelesaiannya. Peningkatan intrapersonal, murid membuat refleksi
secara mendalam berasaskan pengalaman, perasaan diri mengenai masalah dan
penyelesaiannya. Akhir sekali, naturalis, murid menggunakan contoh daripada
alam semula jadi untuk mengkaji masalah dan penyelesaiannya.
Melalui peningkatan kecerdasan pelajar. Kreativiti
dan inovasi dapat di cungkil daripada pelajar. Pelajar juga dapat memperoleh
pelbagai perspektif mengenai sesuatu perkara serta mengaplikasi pengetahuan
yang sedia ada dalam situasi dan konteks yang baru dan berlainan. Aktiviti
bilik darjah boleh dipelbagaikan dengan menggunakan strategi Teori Kecerdasan
Pelbagai untuk peningkatan perkembangan kognitif mengikut Taksonomi Bloom.
No comments:
Post a Comment