Minggu Ketiga : Semester II, 2012/2013
Subjek : PPEK3104 Perancangan Program dan Strategi Pengajaran v.1
Masa : 10.00 pagi sehingga 1 petang (3 jam)
Kelas : Pusat Dialog Peradaban, Fakulti Sastera dan Sains Sosial
Tarikh: 3 Mac 2013 (Isnin)
Minta maaf Dr.Zuraidah dan kawan-kawan,
Saya tidak dapat hadir kuliah pada kali ini atas sebab-sebab tertentu.. surat akan diberi pada kuliah seterusnya. Oh tidakk!!!Saya ketinggalan ilmu yang sangat bermakna pada hari tersebut huhu... sedih..
Apa patut saya buat?? Tanya kawan apa yang telah belajar? Tengok blog kawan-kawan kelas sedikit sebanyak membantu dalam menjayakan penulisan blog pada minggu ini.
JOM KAWAN-KAWAN!! :) |
1) Program Head Start
2) Pelan Induk Pembangunan Pendidikan PIPP
3) Mengapa Pendidikan Awal Kanak-kanak (PAKK) penting?
Apa itu program head start???
Program Head start telah dirancang dan dikelolakan
untuk membantu kanak-kanak yang datang dari kawasan mundur dan
keluarga miskin. Mereka ditempatkan di satu kawasan dan
diberi kemudahan pembelajaran.
Program
model pembelajaran Head Start mula diperkenalkan pada tahun 1964 dibawah Head
Start Bureau dan disokong oleh Admin for Children and families. Program ini
bertujuan untuk membantu kanak-kanak yang terdiri daripada golongan kurang
bernasib baik seperti golongan miskin dan yang berpendapatan rendah. Dengan
bermatlamatkan demi membantu membasmi kemiskinan melalui memberi pendidikan,
program Head Start memberi pendidikan kepada kanak-kanak di peringkat bayi dan
pra-sekolah di antara umur 4-5 tahun.
Di
dalam program Head Start, teori pembelajaran yang digunakan adalah teori
perkembangan atau juga dikenali sebagai teori behaviouris. Ini dapat dibuktikan
apabila kanak-kanak yang mengikuti program ini telah menunjukkan prestasi yang
cemerlang di dalam akademik apabila telah melangkah ke dalam alam persekolahan
darjah satu. Antara komponen penting di dalam program Head Start adalah
pendidikan, kesihatan, penglibatan ibubapa, dan perkhidmatan sosial.
Pendidikan Awal
Kanak-kanak di Amerika Syarikat
Mewujudkan
sebuah program yang dinamakan Head Start
pada tahun 1965 bertujuan membantu golongan miskin. Merupakan sebuah program United States Department Health dan Human Services yang menyediakan
pendidikan komprehensif, kesihatan, pemakanan dan perkhidmatan penglibatan ibu
bapa untuk kanak-kanak berpendapatan rendah dan keluarga-keluarga mereka. Projek
ini telah direka bentuk untuk membantu golongan miskin dengan menyediakan
kanak-kanak prasekolah dari keluarga berpendapatan rendah dengan sebuah program
yang akan berasaskan kesihatan yang emosional, sosial, pemakanan dan keperluan
psikologi. Antara program Head Start ialah Early Head Start iaitu
memperkenalkan tentang kesihatan bayi baru lahir, kenalkan kesihatan keluarga
dan fungsinya, kuatkan pembangunan bayi. Migrant
And Seasonal Program Branch pula ia mewujudkan perkembangan sihat dalam
zaman kanak-kanak berumur antara tiga hingga lima tahun. Manakala American Indian –Alaska Native Program
Branch pula dikhususkan untuk Orang India Amerika dan kanak-kanak Alaska Native di mana disediakan
perkhidmatan seperti penjagaan kesihatan, sosialisasi yang berunsurkan
pendidikan,pemakanan serta perkhidmatan lain bagu meningkatkan kesediaan
kanak-kanak untuk kesekolah (Alice Butler et.al., 2004)
Pada tahun 1960 satu lagi
transformasi di dalam sistem pendidikan telah dibangunkan iaitu High Scope. Ianya merupakan satu kaedah
falsafah pendidikan bagi prasekolah,tadika atau sekolah rendah berdasarkan
idea-idea dari Jean Piaget. Menurut Jean Piaget anak-anak seharusnya terlibat
secara aktif dalam pembelajaran kendiri mereka. Mereka “belajar dengan
melakukan”, sering bekerja dengan memberi bahan-bahan dan melaksanakan sesuatu
mengikut pilihan sendiri. Di dalam satu sekolah High Scope kawasan untuk setiap aktiviti seperi bermain, seni,
menulis, permainan dramatik dan sebagainya hendaklah berbeza. Antara kandungan
kurikulumnya adalah pendekatan
terhadap pembelajaran seperti bahasa, mengenali huruf dan sebagainya (Alice
Butler et al., 2004).
Ciri-ciri Program Headstart
1)Penglibatan Ibu bapa
Ibu bapa dilibatkan dalam pengajaran dan pembelajaran, perancangan program dan
pengurusan prasekolah.
2)Kesihatan
Program Headstart menyediakan program kesihatan yang meliputi perubatan,pergigian, kesihatan mental dan perkhidmatan makanan bagi kanak-kanak prasekolah.
3)Pemakanan
Pusat Program Headstart juga mengajar kanak-kanak cara-cara untuk menjaga
kesihatan diri dan pentingnya memakan makanan yang sesuai dan cara menjaga gigi sendiri.
4)Pendidikan
Setiap orang kanak-kanak menerima pelbagai pengalaman individu untuk memupuk
perkembangan sosial, intelek, fizikal dan emosi.
5)Perkhidmatan Sosial
Program ini membantu keluarga berusaha secara diri sendiri untuk meningkatkan kualiti kehidupan.
6)Ketidakupayaan
Sekurang-kurangnya 10 peratus daripada pengambilan kanak-kanak adalah kanak-kanak kurang upaya atau keperluan khas.
7)Kesihatan Mental
Ahli professional kesihatan mental bekerjasama dengan pihak prasekolah dan ibu bapa
untuk meningkatkan kesedaran masalah khas kanak-kanak.
PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN (PIPP)
Apakah PIPP??
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) ini bertujuan memperkemaskan pelaksanaan program-program pendidikan serta memantapkan lagi proses pembinaan modal insan secara menyeluruh dan berterusan supaya output yang dihasilkan berupaya memenuhi kehendak tempatan dan antarabangsa, di samping mengukuhkan lagi kedudukan Malaysia dalam arena global.
Justeru, Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 telah dirangka untuk melaksana dan merealisasikan satu sistem pendidikan yang holistik, progresif, bermoral dan bertaraf dunia. PIPP akan menjadi garis panduan yang jelas kepada semua pihak supaya segala dasar, program dan aktiviti pendidikan yang dirancang dapat dilaksanakan dengan cemerlang.
Maka, amatlah wajar usaha
kolaboratif di kalangan warga pendidik serta semua pihak yang
berkepentingan dapat digembleng demi menjayakan matlamat yang
terkandung dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ini.
Sesungguhnya, sistem pendidikan yang berwibawa akan
menghasilkan modal insan berminda kelas pertama walaupun ia
mengambil masa yang lama.
Sebanyak 11 anjakan
yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 adalah:
ANJAKAN 1
Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
ANJAKAN 2
Memastikan setiap
murid profisien dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.
ANJAKAN 3
Melahirkan rakyat
Malaysia yang menghayati nilai.
ANJAKAN 4
Transformasi keguruan
sebagai profesion pilihan.
ANJAKAN 5
Memastikan
pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
ANJAKAN 6
Mengupaya JPN, PPD
dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan.
ANJAKAN 7
Memanfaatkan ICT
bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
ANJAKAN 8
Transformasi
kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan.
ANJAKAN 9
Bekerjasama dengan
ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
ANJAKAN 10
Memaksimumkan
keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
ANJAKAN 11
Meningkatkan
ketelusan akauntabiliti awam.Kesimpulan:
Sekiranya semua 11 anjakan dalam
pelan ini dilaksanakan dengan cekap dan berkesan, untuk tempoh 13 tahun akan
datang, Malaysia akan menyaksikan satu anjakan besar dalam sistem pendidikan
negara, iaitu daripada sistem yang berfokuskan akses, kepada pendidikan yang
berfokuskan kualiti. Kementerian akan mewujudkan Unit Penyampaian
Pendidikan untuk memacu perlaksanaan pelan ini.
No comments:
Post a Comment