Teori Konstruktivisme Jean Piaget
Biodata Jean Piaget
Dilahirkan di Neuchâtel, Switzerland, pada 9 Ogos 1896. Jean merupakan anak pertama kepada ibu bapanya. Bapanya Arthur Piaget merupakan seorang Profesor Sastera dalam bidang Sejarah manakala ibunya bernama Rebecca Jackson. Pada tahun 1923, beliau berkahwin dengan Valentine Châtenay dan mempunyai tiga anak. Beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir pada usia 84 tahun, 1981.Beliau merupakan seorang yang berdikari dan berminat tentang ilmu alam. Beliau memulakan kariernya sebagai penulis pada usia yang amat muda iaitu 10 tahun. Selepas tamat sekolah menengah, Jean melanjutkan pelajaran ke Universiti Nauchatel. Beliau mendapat PhD semasa berumur 22 tahun. Jean mula meminati Psikologi apabila beliau terpilih menjadi pengarah makmal Psikologi di Universiti Geneva, Switzerland. Tidak lama kemudian, beliau dilantik sebagai ketua "Swiss Society for Psychologist." Jean merupakan salah satu tokoh yang amat penting di abad ke dua puluh dalam bidang Psikologi.
Latar
belakang beliau ini memberikan banyak sumbangan kepada bidang psikologi
setelah beliau bekerja dengan Binet bagi membentuk ujian kecerdasan
mental. Semasa bekerja dengan Binet, Jean tidak berminat untuk melihat
hasil jawapan betul yang diberikan oleh kanak-kanak, tetapi lebih
berminat untuk melihat pola-pola perlakuan yang ditunjukkan oleh
kanak-kanak apabila mereka memberikan jawapan yang salah.
Pada
tahun 1940, Beliau menjadi ketua Experimental Psikologi, Pengarah
makmal psikologi, dan presiden Masyarakat Psikologi Switzerland. Pada
tahun 1942, ia memberikan serangkaian kuliah di College de France,
selama pendudukan Nazi di Perancis. Kuliah ini menjadi The Psychology of
Intelligence. Pada akhir perang, beliau diangkat sebagai Presiden
Suruhanjaya Switzerland UNESCO. Pada akhir kerjayanya, beliau telah
menulis lebih dari 60 buku dan ratusan artikel.
Teori Konstruktivisme Jean Piaget
Ahli psikologi kognitif yang paling terkemuka ini, Jean Piaget,
melihat kanak-kanak sebagai murid aktif yang belagak seperti “saintis
kecil”. Mereka membina teori sendiri tentang bagaimana dunia berfungsi
dan mencari jalan untuk mengesahkan hati nurani ini. Penyelidikan Piaget
tertumpu kepada bagaimana manusia memperoleh ilmu pengetahuan, yang
biasanya dipanggil sebagai “soalan epistemology”. Piaget berpendapat
bahawa di sepanjang hayat, manusia melalui satu urutan empat peringkat.
Pemikiran secara kualitatif.
Bayi
memperoleh ilmu pengetahuan berdasarkan pengalaman sensori penglihatan,
pendengaran, sentuhan, rasa dan bau. Kanak-kanak prasekolah berkembang
daripada peringkat memperoleh ilmu pengetahuan tentang dunia melalui
persepsi mereka terhadap pengalaman sendiri di dunia. Kanak-kanak yang
lebih dewasa mula mengaplikasikan peraturan logik untuk memahami
bagaimana dunia berfungsi.
Remaja,
dan Dewasa berkembang ke peringkat di mana mereka boleh mengaplikasikan
logik kepada situasi andaian (hypothetical) dan sebenar.
Ahli psikologi kognitif yang paling terkemuka ini, Jean Piaget, melihat kanak-kanak sebagai murid aktif yang belagak seperti “saintis kecil”. Mereka membina teori sendiri tentang bagaimana dunia berfungsi dan mencari jalan untuk mengesahkan hati nurani ini. Penyelidikan Piaget tertumpu kepada bagaimana manusia memperoleh ilmu pengetahuan, yang biasanya dipanggil sebagai “soalan epistemology”. Piaget berpendapat bahawa di sepanjang hayat, manusia melalui satu urutan empat peringkat. Pemikiran secara kualitatif.
No comments:
Post a Comment